Всеки ден се учи от своите ученици
Учителката от СОУ „Нешо Бончев” Иванка Талева-Мазнекова преподава и се учи от своите ученици. Тя – учителката, ги учи на биология и химия, а те – учениците, я учат да открива във всяко нещо хубавата страна; към един проблем да подхожда от много страни; да се поставя на мястото на другия; да бъде съпричастна. Учениците й дават обич, тя им отвръща със същото.
Г-жа Талева чува първия училищен звънец, вече като учител, в ОУ „Проф.Марин Дринов” преди 10 години. След това преподава в ПГЛП „Райна Княгиня”, а от 2005-а - в СОУ „Нешо Бончев”. Това е училището, в което и тя самата е учила. Неин учител, а известно време и класен ръководител, е бил и баща й – пенсиониралият се вече преподавател по астрономия Александър Талев. Не е лесно да си учителско дете, признава г-жа Талева, обещавайки си, че ще го има впредвид в отношението към своето дете – 6-годишната Александра.
ОТГОВОРНОСТТА ДА СИ УЧИТЕЛ
Учителката на годината обича професията си, но осъзнава отговорността, която носи учителят. Защото, както казва преподавателката, учителската професия е по-различна от всички други – при много професии се работи с хора, но учителите работят с деца и участват в изграждането им като личности. Г-жа Талева е срещала учители, които не стават за такива, някои сами са се отказвали. Различното на учителството е и призванието, което стои зад избора на тази професия. Учителят е този, който трябва да може да пренебрегне и семейството си, ако се наложи, а госпожата по биология и химия го е правила неведнъж. Учителят трябва да бъде себе си и отличената преподавателка се опитва да е точно такава. Учителят не трябва да е саможив, а толерантен, отворен към новото и г-жа Талева се старае да бъде точно такава.
ПЪРВО СЕ ВЪЗПИТАВАТ, ПОСЛЕ СЕ ОБУЧАВАТ
Иванка Талева е координатор на проект за обучение в мултикултурна среда. Председател е и на училищната комисия за деца със специални образователни потребности и това я учи да бъде още по-толерантна и като учител, и като човек. А че си върши добре работата, доказателство е не само признанието „Учител на годината”, а и фактът, че през последните четири години няма нейн некласирал се ученик на олимпиади по химия; че в часовете й има дисциплина, и както признава самата тя – ние първо се възпитаваме, после започваме да се обучаваме; доказателство е и това, че часовете й са интересни за учениците, които добиват знания, поднесени не само по традиционния преподавателски начин, а и чрез ролеви игри, ситуационни методи, дискусии, спорове, мултимедийни уроци.
УЧИТЕЛ-ПРИЯТЕЛ, НО И УЧИТЕЛ ОТ ДИСТАНЦИЯ
Г-жа Талева се отнася с разбиране към съвременните деца, защото знае, че децата са деца на своето време, че на днешното интернет поколението му се предлага достъп до свръхизобилие от информация, която не се използа толкова за образоване, знае, че ценностите на младите хора са различни от някогашните, приоритети – също. Но прилагайки стратегията учител-приятел, но учител от дистанция, и с готовността да прави компромиси, но да не изневерява на принципите си, преподавателката вече е утвърдено име в панагюрската гимназия и сред родителите на учениците, с които г-жа Талева държи да си съдейства.
От науката за живата природа и науката за неживата природа тя се опитва по достъпен и интерес начин да поднесе материята на средношколците. Прави го с много хъс, с желание и идеи. И така - от първия си работен ден кто учител, та до днес.
За класната ръководителка на 7 „г” клас отличието „Учител на годината” е първото й голямо признание от учителския колектив, но не е първото й професионално отличие – отличие за нея е това, че вече има авторитет сред учители, ученици и родители.
В личен план най-голямата награда на учителката е изстраданото раждане на дъщеря й, раждането на племенника й, семейството й, на което много държи.
Детската мечта на г-жа Талева се сбъдва – става учител, а на 21 май 2010-а ще стане Учител на годината.
в."Оборище"
